Vögeleiche am Arsch der Welt

Kai Teichert 2016
charcoal on nettle-cloth
320 x 320cm

Exhibition

Museum Montanelli Praha 2016

The tree trunk is a great female torso from which spreads a multitude of branches whose straightness is reminiscent of a rifle barrel or pistols with the bullet’s trajectory sketched in. Without a canopy, they are deadwood that serves as the home for a colony of strange birds.

Kai Teichert has brought together all the hybrid creatures of bird, man and human sex organs that he has created over the past several years, and has added several more, so that a diverse and “lively” flock of copulating feathered beings turns the act of observation into a frivolous journey of exploration.

Growing out of the rear, practically out of the rump of the mighty arboreal torso digging its thighs, root-like, into the ground, is a succulent trunk consisting of two counter-facing, kissing “wood spirits”. It nourishes an oak canopy that houses no birds.

At the foot of this old and morbid oak is a hole in the earth that resembles a giant anus. It is guarded by a “tit pigeon” that sits, meditating quietly, on a chain held taught by two penises with cock rings. Several beings have nevertheless managed to escape from the hole, and like little farts are rising as transparent drawings out of the depths: caricatures of roughly sketched creatures consisting of just head and feet, with protruding ears and a rabble-rouser’s face.

Bumfuck Nowhere does not lie far from civilization, defined by a skyline of high-rises on the horizon. It could be Frankfurt or New York or any other modern metropolis. After all, high-rises form the proud center of any large city. How closely a skyscraper is related to “erection” in the broadest meaning of the word is seen in the tail of a peacock pointing like a penis to the skyline.

The drawing is a plea for fantasy, diversity and free love, formulated as ribald, carefree and entertaining metaphors capable of finding people where they are: on the street and no longer in church or any other house of worship.

KT 2016 Translation Stephan von Pohl

“Die Germanen verehrten die Weltenesche Yggdrasil als Baum des Lebens, der für die gesamte Schöpfung steht. Kai Teichert stellt sich in die Tradition heidnischer Vorstellungen, in denen Bäume als Gottheiten verehrt werden konnten und in Heiligen Hainen Opfer dargebracht worden sind. Mit seiner mehr als drei Meter hohen, vielfach verschlungenen, windungsreichen „Vögel-Eiche am Arsch der Welt“ (Kohle auf Baumwollnessel, 320 x 320cm) schafft der Maler und Zeichner eine Kulisse, die gerade wegen der Dramaturgie der Derbheiten den Intellekt kitzelt. In dieser wandfüllenden Zeichnung wachsen sich Wurzeln aus zu Schenkeln, Knospen zu Brustwarzen, ein Erdloch ergibt einen riesigen Anus. “Vögelnde Federwesen” locken den Betrachter auf einen vergnüglichen Entdeckungsparcour. Doch auch das Highriserdickicht der Metropolen und Megastädte findet in diesem Werk eine Entsprechung. “Wie viel ein Wolkenkratzer mit Erektion zu tun hat, zeigt der Schwanz eines Pfaus, der wie ein Penis zur Skyline zeigt”, so der Künstler, der das Thema Wald seit vielen Jahren immer wieder bearbeitet und mit Blick auf die penetrierende Form im Forst spitzzüngig vom „verfickten Gehölz“ spricht. Teicherts delikate Herangehensweise an erregende Sujets führt ihn zu ständig neuen Frivolitäten.“
Zitat Dorothee Baer-Bogenschütz 2016